Home » Alkmaar herdenkt en viert afschaffing slavernij op 1 juli

Alkmaar herdenkt en viert afschaffing slavernij op 1 juli

herdenking alkmaar 1 juli

Persbericht, 8-5-2023 – Op 1 juli herdenkt en viert Alkmaar de afschaffing van de slavernij. Burgemeester Anja Schouten opent de herdenking om 13.00 uur in Park de Oude Kwekerij, waarna er een viering plaatsvindt met live muziek, eetkraampjes, een infomarkt en een kinderprogramma. Iedereen is welkom bij deze gelegenheid die tot 18.00 uur duurt en gratis toegankelijk is.

Plengoffer

De herdenkingsceremonie begint traditioneel met een plengoffer, een ritueel dat bedoeld is om in contact te komen met de voorouders en andere spirituele elementen. Het plengoffer is een belangrijk onderdeel van de winti-religie, die is ontstaan op de koloniale plantages in Suriname en twee eeuwen lang verboden was. Na het plengoffer vertellen erfgoedhouders, waaronder kinderen, verhalen van nazaten van tot slaaf gemaakten en over de verbinding met het heden. Maureen Smith, die eerder betrokken was bij Keti Koti Zoetermeer, zal deze middag als presentator optreden.

Viering

De viering begint met een optreden van een brassband, gevolgd door optredens van Def Rhymz, Biki Baya, Brian Lo en Dennis Hilris. DJ Krazy Glenn zorgt voor dansmuziek tussen de optredens door. Op het veld is er een infomarkt en activiteitenmarkt, evenals diverse eetkraampjes met hapjes uit Suriname en de Antillen. Voor de kinderen is er een speciaal programma met onder meer een Anansi-verteller en workshops djembé spelen en hoofddoeken vouwen. Ook kunnen ze zich laten schminken en is de Boekfiets aanwezig met een voorleesvoorstelling.

Werkgroep Keti Koti

De viering en herdenking zijn een initiatief van de Werkgroep Keti Koti Alkmaar, in samenwerking met Art. 1 Bureau Discriminatiezaken Noord-Holland Noord en de gemeente. De werkgroep, bestaande uit mensen uit de Surinaamse, Arubaanse en Antilliaanse gemeenschap, vond het hoog tijd voor de herdenking Alkmaar, 150 jaar na het afschaffen van de slavernij in de voormalige Nederlandse koloniën Suriname en de Caraïbische eilanden.

Herdenkingsjaar

Op 1 juli gaat tevens het Herdenkingsjaar Slavernijverleden van start, waarbij er in het hele koninkrijk een jaar lang extra aandacht wordt besteed aan het slavernijverleden en de doorwerking hiervan in het heden. In december bood premier Mark Rutte namens de regering excuses aan voor het slavernijverleden, waarbij hij kunstenares Serana Angelista citeerde met de woorden “geen punt, maar een komma” achter het slavernijverleden te zetten, omdat we niet alleen het verleden maar ook de toekomst delen.

• 13:00 Welkom door Werkgroep Keti Koti Alkmaar
  • 13:05 Opening door burgemeester Anja Schouten
  • 13:15 Plengoffer en ceremonie
  • 13:45 Michael Krieger (verteller)