Home » Groenonderhoud in Hoofddorp: vrijwilligers helpen mee

Groenonderhoud in Hoofddorp: vrijwilligers helpen mee

groenonderhoud

Groenonderhoud in Hoofddorp: vrijwilligers helpen mee

11-06-2022 – Buurtbewoners in Hoofddorp zijn boos omdat er weinig groenonderhoud plaats vindt in wijken en parken. De bewoners ondervinden hoofdzakelijk problemen van woekerend onkruid en veel te hoog gras op onder andere uitlaat- en speelvelden.

Geen geld voor groen

Sinds vorig jaar bezuinigd de gemeente op groenonderhoud. Dit houdt in dat grasvelden slechts tweemaal per jaar worden gemaaid. Ook worden plantsoenen minder onderhouden waardoor onkruiden zich snel verspreiden. Daarnaast wordt ook de bestrating niet zo vaak meer schoongeveegd als eerst De inwoners zijn hier niet blij mee: zij ondervinden hinder van het veel te lange gras en de grote hoeveelheden onkruid. De wijk ziet er ook niet netjes uit.

Contact met de gemeente verloopt slecht

De inwoners van Hoofddorp komen maar lastig in contact met de gemeente. En als het dan al lukt, worden er geen antwoorden of oplossingen voor klachten gegeven. Erg frustrerend.

Bezuinigen zijn niet de enige reden voor het terugdringen van het groenonderhoud. Vooral het niet maaien van grasvelden draagt bij aan de biodiversiteit: tussen het gras krijgen bloemen een kans om te groeien, wat weer insecten aantrekt. Zowel de bloemen als het gras krijgen ook de kans zich uit te zaaien en vernieuwen. Hovenier.Website begrijpt beide kanten van het verhaal: het is natuurlijk erg goed voor de natuur, maar de frustratie van buurtbewoners is ook zeker terecht. Het zou netter zijn wanneer de gemeente besluit in ieder geval de eerste meter van grasvelden te maaien, dit doet al veel voor het oog. Dit is te zien op de afbeelding boven het artikel.

Vrijwilligers helpen bij groenonderhoud

Omdat de gemeente het niet doet, sloeg een groep buurtbewoners de handen ineen en besloten zelf groenonderhoud uit te voeren. Na afloop van de werkdag zag dat deel van de wijk er weer netjes en verzorgt uit.