Home » Steeds meer mensen uit Zaandam verhuizen naar het noorden van het land

Steeds meer mensen uit Zaandam verhuizen naar het noorden van het land

verhuizen

Steeds meer mensen uit Zaandam verhuizen naar het noorden van het land

10-06-2022 – Steeds meer mensen uit de randstad verhuizen naar het noorden van het land. Deze trend begon een aantal jaren geleden al, maar nu de woningmarkt op zijn kop staat neemt dit aantal nog steeds toe. De prijzen van woningen stijgen enorm: zelfs de coronacrisis kon hier geen einde aan maken. De stijging is zelfs alleen maar toegenomen.

Stijgende woningprijzen

De huizenmarkt staat al een tijdje op zijn kop: dat op zich is geen nieuws meer. Ten opzichte van vorig jaar zijn de huizenprijzen alleen nog maar verder gestegen: met ruim 20%. Ook in het noorden van het land is deze stijging te zien. Ook daar zijn de huizen zo’n 20% duurder dan een jaar geleden. Daarnaast loopt ook de hypotheekrente op en is de inflatie hoog.

Naast de stijgende prijzen blijft ook de vraag naar koopwoningen hoog. Er is weinig doorstroming op de Nederlandse huizenmarkt waardoor het aanbod wordt beperkt. Wanneer je nu op zoek gaat naar een nieuw koophuis, heb je keuze uit gemiddeld 1,8 woningen. De gemiddelde prijs voor een koopwoning ligt nu op €428.000,-, en de verwachting is dat de huizenprijzen in 2022 zullen blijven stijgen.

Van de Randstad naar het noorden

Hoewel de huizenprijzen ook in het noorden zijn gestegen en blijven stijgen, weerhoudt dat mensen niet om toch te verhuizen naar het hoge noorden van het land. Ook uit de regio Zaandam besluiten uit de regio te vertrekken. En dat is niet voor niks, want verhuizen naar het noorden brengt de volgende voordelen met zich mee:

• De koper heeft meer waar voor zijn geld, namelijk een groter huis en een grotere tuin. De vierkante meter prijs ligt namelijk in het noorden nog altijd lager.
  • De omgeving biedt meer rust en het is een stuk groener.
  • De afstand tot de Randstad is relatief klein: afhankelijk van de afstand ben je in ongeveer 1,5 tot 2 uur toch in het midden van het land.

Ook verhuisbedrijven zoals VSNM merken dat veel mensen naar het noorden trekken. Zij zeggen daarover: “Ook wij hebben de afgelopen jaren gemerkt dat steeds meer mensen weg willen uit de stad. Voor hetzelfde geld hebben zij in het noorden een groter huis, een grotere tuin en veel meer rust.”